איך לבחור נכון קרקעות להשקעה

קרקעות להשקעה

לצד האתגרים הכלכליים ועליות המחירים שהביאה איתה הקורונה, אפשר לראות יותר ויותר אנשים מדברים על התנהלות כלכלית נכונה וכחלק מזה – גם על השקעות. השקעות בנכסי נדל"ן מסוגים שונים, קרקעות להשקעה, השקעות בשוק ההון, במטבעות קריפטו, בנכסים דיגיטליים ועוד – כל אלה הפכו למושגים שגורים בלקסיקון של כולנו ולחלק בלתי נפרד מהשיח באמצעי התקשורת ובשיחות סלון יומיומיות.

עיקרון בסיסי בכל הקשור להשקעות ולהתנהלות פיננסית הוא כמובן עיקרון ההיצע והביקוש. כאשר ההיצע מצומצם והביקוש גבוה – הערך של המוצר הולך ועולה. כשאנחנו מדברים על קרקעות להשקעה, חשוב לפני הכל להכיר את השוק ולהבין את היקף ההיצע. ראשית, ישראל היא מדינה קטנה מבחינת שטח, כך שאפשרויות ההשקעה בקרקעות הן מלכתחילה מצומצמות ביותר. כמו כן, רוב רובן של הקרקעות בארץ – למעלה מ-90% מהן – שייכות למנהל מקרקעי ישראל. המשמעות היא שקרקעות בישראל הן משאב מוגבל, ולכן קרקע בבעלות פרטית היא השקעה שיכולה להיות משתלמת מאוד, שכן מדובר ב"מוצר" שבהחלט סביר להניח שהערך שלו ילך ויעלה עם השנים.

קרקעות להשקעה – מתי אפשר לבנות?

לפני שמתחילים לחפש קרקעות להשקעה, כדאי להבין מה המשמעות של הפשרת הקרקע. לכל קרקע יש ייעוד חוקי מסוים אשר מתיר לבצע בה פעולות מסוימות ואוסר על ביצוען של פעולות אחרות. רבות מהקרקעות אשר עומדות למכירה הן קרקעות לא מופשרות, כלומר – בין אם הן כבר נמצאות בהליך לשינוי ייעוד או שטרם ננקטו פעולות לצורך התחלת הליך כזה, הייעוד שלהן אינו מותאם לבנייה. לעומת זאת, קרקעות שייעודן כן מאפשר בנייה נקראות קרקעות מופשרות.

במקרים רבים, רכישת קרקע להשקעה נעשית במטרה לבנות עליה ובכך להעלות את ערכה. לכן ברכישת קרקע לא מופשרת טמון סיכון מסוים, שהרי לא ניתן לחזות את העתיד ולדעת בוודאות אם ייעודה החוקי אכן ישונה. לנוכח הסיכון, העלות של קרקע לא מופשרת נמוכה יותר מזו של קרקע מופשרת – זאת כמובן באופן עקרוני, שכן העלויות עשויות להשתנות גם כתוצאה מגודל הקרקע, ממיקומה ומפרמטרים אחרים. במקרים שבהם טרם החל הליך לשינוי ייעודה של הקרקע, צפויה המתנה שעשויה להגיע לכ-10 שנים עד להפשרה. כאשר שינוי הייעוד מסתיים והקרקע אכן מופשרת, הערך שלה עולה באופן ניכר ומדובר ברווח משמעותי לבעליה.

השקעה חכמה בקרקעות לא מופשרות

אם אתם חושבים על רכישת קרקע לא מופשרת, חשוב לבחור היטב את הקרקע, שכן מדובר עדיין בהשקעה לא קטנה אשר מגיעה לסכומים משמעותיים. כאשר בוחנים קרקעות להשקעה, חשוב לנסות להבין את הפוטנציאל שלהן ואת החשיבות של הפשרתן. לדוגמה, סביר להניח שיהיה לרשויות חשוב יותר להפשיר קרקעות שסמוכות לאזורים מיושבים, מבוקשים ומשגשגים אשר נמצאים במגמת התפתחות וגדילה – כאלה שמוקמים בהם מרכזים מסחריים ומוסדות חינוך, שנסללים בהם כבישים נוספים וכד'. גם קרבה לכבישים ראשיים ולכבישים מהירים היא מאפיין חיובי. כל אלה עשויים להעיד על רצון לקדם ולפתח את הסביבה וכחלק מזה, גם לקדם את הבנייה באזור.

משקיעים עם מומחים

על אף שהאינטרנט מוצף במידע על קרקעות להשקעה ובהחלט ניתן להשקיע וללמוד את הנושא, ללא ספק כדאי להיעזר בשירותיו של משרד מקצועי שמתמחה בהשקעה בקרקעות. כאמור, רכישת קרקע להשקעה היא לא עסקה זולה. עבור רוב האנשים מדובר בסכומים משמעותיים מאוד, שלא פעם מטרתם להבטיח את עתידו של דור ההמשך ולדאוג לביטחון הכלכלי של משק בית שלם. לאור זאת, חשוב לקבל החלטות מושכלות ומבוססות ידע וניסיון, על מנת למזער ככל האפשר את הסיכונים ואת הסיכוי שההשקעה הגדולה תסתיים במפח נפש. ודאי כאשר בוחרים לקחת את הסיכון ולהשקיע בקרקע לא מופשרת, כדאי שיהיו לצידכם אנשי מקצוע עם ניסיון בתחום שיסייעו לכם להשקיע בתבונה, להבין את הפוטנציאל הגלום בקרקעות שונות ולהפנות אתכם אל יעדי ההשקעה הרלוונטיים ביותר לצרכים ולשאיפות שלכם.

כמו כן, השקעה בקרקעות כרוכה בלא מעט בירוקרטיה ובתקשורת עם גורמים שונים. כאמור, לעתים מטרת ההשקעה היא להמתין לעליית ערך ולמכור את הקרקע ברווח, אולם פעמים רבות התכנון הוא דווקא לבנות על הקרקע – ואז יש צורך בהשקעה של זמן, ידע ומשאבים נוספים על מנת לקדם את הבנייה. עבודה דרך משרד מקצועי שמתמחה בקרקעות להשקעה תאפשר לכם לעשות את הדברים כמו שצריך תוך השקעה מינימלית של זמן מצדכם, ולצד הידיעה שאתם יכולים להיות לגמרי רגועים ושקטים בזמן שאנשי מקצוע, בעלי ניסיון וידע רלוונטיים, דואגים לכם.

ראו גם: קרקעות למכירה

סגירת תפריט
Call Now Button