קרקע להשקעה- מה חייבים לבדוק?

קרקע להשקעה

אין ספק כי קרקעות להשקעה נחשבות כאפיק יותר סולידי מהשקעה בבורסה, ויחד עם זאת חשוב לבחון את העסקה הזו מכל ההיבטים והפרמטרים החשובים.

חלק ניכר מהצלחת השקעה כזו דורש בחינת הסיכון הקיים שכן כאשר מדובר בקרקע חקלאית באזור לא מיושב, יכולים לחלוף שנים רבות עד שהיא תקבל שינוי ייעוד והיתר בנייה ולפרמטר של הזמן יש משקל רב בשיקולי המשקיעים.

בתחום הנדל"ן אין ספק כי השקעה בדירה נחשבת למתונה ביותר ועשויה להוביל לרווחים נאים, אולם למרות זאת אדם אשר מבצע השקעות בקרקע לא יראה את הרווח כל כך מהר כמו ברכישת דירה אולם בעניין זה הסבלנות עשויה להפוך למכרה זהב ולכן כל מי שמשקיע בקרקע נדרש להפגין סבלנות יתרה באשר לתהליך כי בסופו של דבר הוא אכן יצא נשכר. החל מהרגע שרכש את הקרקע, ככל שהתהליך יתקדם לכיוונים חיוביים, כל מחירה יאמיר ולבסוף אכן יזכה בקרקע שווה במחיר לא ריאלי כלל.

קרקע להשקעה- ביקוש גבוה, היצע נמוך

כ-96% מהקרקעות המוגדרות חקלאיות בארץ, שייכות למנהל מקרקעי ישראל ורק חלקן בבעלות פרטית , מה שאומר שההיצע נמוך מהביקוש הגבוה בעיקר של השנים האחרונות בהם אנשים רבים בחרו להשקיע את כספם ברכישת קרקע ולא בבורסה.

השקעה בקרקע בשנים האחרונות הפכה לחלון הזדמנויות עבור מי שבוחרים לקחת סיכון מושכל, להתאזר בסבלנות ובסופו של תהליך לזכות בקרקע במקום טוב בעלות נמוכה ביחס למחירה הריאלי אחרי הפשרה.

גם אם המשקיעים בוחרים לקחת משכנתא בעבור רכישת קרקע להשקעה מדובר בסכום לא גבוה, עם שיעור ריבית יחסית נמוך. אבל עוד לפני כן יש לנהוג בהיגיון ולבחון מהו ערך הקרקע בהתאם למיקום שלה. ככל שהיא ממוקמת באזור נחשב, כך מחירה עם ההפשרה יכול להאמיר פלאים.

אבל לא רק את מצבה ומיקומה של הקרקע יש לבחון אלא גם את תוכניות הפיתוח האזוריות שכן אם מדובר בקרקע שמתכננים לסלול לידה עורק תחבורה או תחנת רכבת, אזור תעשייה ועוד, מי ירצה לגור בתוך עשן ורעש? ולכן עסקה כזו גם אם מדובר באזור מאוד נחשב, עצם התוכניות העתידיות עלולות להוריד את ערכה של הקרקע וזו עסקה בלתי כדאית לביצוע.

איך בודקים היתכנות כלכלית של קרקע להשקעה?

היתכנות כלכלית בעסקה של קרקע להשקעה זה פרמטר שצריך לבדוק אותו לפני שמבצעים את הרכישה. יש קרקעות להשקעה בעלות היתכנות גבוהה ויש בעלות היתכנות נמוכה. כאשר מדובר על קרקע הנמצאת בשלב של הליכי תכנון ופיתוח, אפשר להסיק כי אכן מדובר בקרקע שבסופו של דבר תקבל אישור בנייה ויהיה ניתן להקים עליה בית חלומות. השקעה בנכס כזה בעל פוטנציאל השבחה גבוה הופך את כל העסקה למשתלמת ורווחית.

אחרי שבדקתם את נושא הפיתוח המתוכנן באזור והסתבר מתוך תוכניות המתאר הארציות, המחוזיות והמקומיות כי מדובר ב"בשורות טובות" והמקום עומד לפני פיתוח של פרויקטים לבנייה למגורים למשל, ניתן להסיק מכך כי אכן מדובר בקרקע שניתן לקבל לגביה שינוי ייעוד והיתר בנייה.

פרופיל המשקיעים בקרקעות

שינויים רבים התרחשו בשני העשורים האחרונים בפרופיל המשקיעים בקרקעות. אם בעבר היה מדובר על כרישי נדל"ן בעלי ניסיון וייחוס, הרי שהיום דור הצעירים הרבה יותר מודע ושואף לסטטוס כלכלי ולכן בין המשקיעים ניתן למצוא יזמים צעירים רבים אשר הפכו הן למשווקי קרקע להשקעה והן למשקיעים בעצמם.

כל מי שמבין בחוקי הנדל"ן יודע שקשה לדעת באופן ברור לחלוטין, מה עתידה של השקעה בנדל"ן והאם יום אחד מקום מסוים יהפוך למבוקש מאוד למגורים (תהליך שעוברות שכונות ומקומות רבים גם בערים הגדולות וגם בפריפריה) ובכל זאת הסיכון הזה שווה, כי ככל שיש פחות קרקעות כך יש סיכוי שכל מקום יהפוך לפנינה נדלנית.

ולעתים פשוט מדובר בברירת מחדל. אדם ירש או חסך סכום מסוים של כסף שלא מספיק לרכישת דירה, אבל יכול להספיק לרכישת קרקע להשקעה ואחרי בחינת הסיכונים מול הסיכויים בהחלט זה יכול להתגלות כברירה האחרונה להפוך את ההון העצמי להשקעה מניבה.

מומלץ לבצע כל עסקה של קרקע להשקעה מול חברה בעלת ניסיון המתמחה בתחום, כך תוכלו לצמצם את שיעורי הסיכון ולהישאר עם סיכויים גבוהים לעסקה מוצלחת.

קראו גם על: קרקעות למכירה

סגירת תפריט
Call Now Button